Špeciálna základná škola v rámci primárneho vzdelávania zabezpečuje výchovu a vzdelávanie žiakov s mentálnym postihnutím, s viacnásobným postihnutím, s diagnózou autizmus alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami.
Primárne vzdelávanie poskytuje východiskovú bázu pre postupné rozvíjanie kľúčových spôsobilostí žiakov ako základu všeobecného vzdelania prostredníctvom plnenia cieľov zameraných na:
- vyjadrovanie sa ústnou formou adekvátnou primárnemu stupňu vzdelávania a narušenej komunikačnej schopnosti žiaka,
- rozumieť obsahu jednoduchého písaného textu, dokázať ho ústne zreprodukovať,
- zvládať jednoduchú formu písomnej komunikácie,
- schopnosť vyjadriť svoj názor,
- uplatňovanie ústretovej komunikácie pre vytváranie dobrých vzťahov so spolužiakmi, učiteľmi, rodičmi a s ďalšími ľuďmi s ktorými prichádza do kontaktu,
- využitie získaných základných matematických zručností a na riešenie rôznych pracovných úloh a praktického života, používanie konkrétneho myslenia,
- rozumieť a používať základné pojmy z oblasti matematiky a prírodných vied,
- chápať základné prírodné javy v ich vzájomnej súvislosti, porovnávať vzťahy medzi predmetmi a javmi,
- využívať základné formy informačnej a komunikačnej technológie,
- ovládať elementárne spôsoby práce s počítačom,
- ovládať základy čítania, písania, počítania a využívať ich k svojmu vzdelávaniu,
- dokázať pracovať s pomocou s učebnicami, pracovnými zošitmi a pomôckami,
- dokázať popísať problém, vedieť na koho sa môže obrátiť o pomoc pri riešení problémov,
- uvedomovať si, že má svoje práva a aj povinnosti.
Prípravný ročník
je určený:
- pre deti so zdravotným znevýhodnením od 6.roku života,
- pre deti so zdravotným znevýhodnením s odloženou povinnou školskou dochádzkou,
- pre deti, ktoré nedosiahli školskú spôsobilosť a nie je u nich predpoklad zvládnutia 1.ročníka ZŠ.
Výchova a vzdelávanie detí sa uskutočňuje na základe ich zdravotného znevýhodnenia po diagnostických vyšetreniach zameraných na zistenie ich špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb vykonaných zariadením výchovnej prevencie a poradenstva.
Práca v prípravnom ročníku sa zameriava na plynulý prechod z hravej formy predprimárneho vzdelávania k pravidelnej práci na vyučovaní.
V prípravnom ročníku sa striedajú metódy a formy práce rozdelené do jednotlivých výchovno-vzdelávacích činností.
Cieľom prípravného ročníka, je pripraviť deti na ich úspešné začlenenie do základnej školy alebo špeciálnej základnej školy.
Obsah činností v prípravnom ročníku sa zameriava na:
- rozvoj reči a komunikačných schopností dieťaťa,
- prípravu na písanie a prvky výtvarnej výchovy,
- rozvoj zmyslového vnímania a základov matematických predstáv,
- rozvoj samostatnosti dieťaťa prostredníctvom pracovného vyučovania,
- rozvoj hrubej motoriky a zdravého telesného vývinu dieťaťa,
- vytváranie prosociálneho správania sa v kolektíve detí.
Na záver prípravného ročníka a na základe kontrolného psychologického vyšetrenia v zariadení výchovnej prevencie a poradenstva sa odporučí dieťaťu príslušný typ školy na vzdelávanie v 1.ročníku.
Absolvovanie prípravného ročníka sa považuje za prvý rok plnenia povinnej školskej dochádzky.